نویسنده: علی هدایتی
بازاریابان دیجیتال به طیف وسیع و متنوعی از مهارتهای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند تا بفهمند چگونه میتوانند استراتژیها و محتوای بازاریابی ایجاد کنند که با مخاطبان طنینانداز شود و به تولید سرنخ، افزایش آگاهی از برند و در نهایت تولید سرنخ کمک کند.
با توجه به طیف گسترده ای از تخصص ها و نقش های شغلی که می توانید در طول یک حرفه بازاریابی دیجیتال با آن روبرو شوید، لزوماً نیازی به برتری در همه زمینه های زیر نخواهید داشت، اما در اکثر مشاغل بازاریابی دیجیتال به مهارت های کلیدی نیاز است.
تخصص های دیجیتال مارکتر ترکیبی از مهارت های فنی بازاریابی دیجیتال و مهارت های نرم است، از جمله:
هیچ یک از کارهایی که شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال انجام می دهید مهم نیست مگر اینکه مردم آن را ببینند.
استفاده از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به دارایی های آنلاین شما، به ویژه صفحات فرود، اولین و مسلما حیاتی ترین گام در ارتباط با مخاطبان شماست. برای موفقیت به عنوان یک بازاریاب دیجیتال، باید در استفاده از SEO و SEM تا حد ممکن متخصص باشید.
دارکوب مهارت های سئو و بازاریابی موتورهای جستجو را به بهترین شکل به شما آموزش می دهد.
در حالی که آنها معمولاً نیازی ندارند که بتوانند با تجزیه و تحلیل داده ها در همان سطح مثلاً یک دانشمند داده کار کنند، بازاریابان دیجیتال باید بدانند چگونه از Google Analytics و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل داده استفاده کنند.
اطلاعات دقیق آنها در مورد اینکه ترافیک شما از کجا می آید، جذاب ترین کلمات کلیدی، محبوب ترین زمان های روز، و داده های ارزشمند در مورد سن، جنسیت، و تفکیک مکان مخاطب شما، همچنین علایق آنها و دستگاه هایی که برای دسترسی به آنها استفاده می کنند.
ناگفته نماند که بازاریابان دیجیتال باید حس خوبی نسبت به همه داشته باشند. ناگفته نماند که متخصصان بازاریابی دیجیتال باید احساس خوبی نسبت به تمام پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که برای ارسال محتوا و دسترسی به مخاطبان استفاده میکنند داشته باشند.
و هر پلتفرم ویژگی های خاص خود را دارد. شما باید بدانید چه چیزی کار می کند و چه چیزی مفید نیست، چه زمانی و چه چیزی پست کنید، و چگونه لحن پست های خود را طوری تنظیم کنید که با بخش های مختلف مخاطبان خود که از پلتفرم های مختلف استفاده می کنند، طنین انداز شود.
حتی در حوزه بازاریابی رسانههای اجتماعی، تکنیکهای مختلفی وجود دارد که بازاریابان دیجیتال میتوانند اولویتبندی کنند، از جمله گوش دادن به شبکههای اجتماعی، پخش زنده، پیامرسانی مستقیم و هشتگگذاری.
اگر بودجه یک بازاریاب دیجیتال شامل پول برای تبلیغات باشد، آنها باید بدانند اگر بودجه یک بازاریاب دیجیتال شامل پولی برای تبلیغات باشد، باید بدانند که چه چیزی و کجا آن را خرج کنند تا بیشترین تأثیر را داشته باشند.
این شامل قرار دادن تبلیغات در سایتهای مختلف در سراسر وب، از طریق تبلیغات مستقیم یا پلتفرمهایی مانند Google Ads و همچنین تبلیغات رسانههای اجتماعی و پستهای حمایتشده است.
ارسال کمپین های ایمیل آسان است. ارسال کمپینهای ایمیلی مؤثر بسیار سختتر است و همین امر باعث میشود ایمیل مارکتینگ به یک مهارت مهم بازاریابی دیجیتال تبدیل شود.
و در حالی که خبرنامهها جذابترین ابزار در اختیار بازاریابان دیجیتال نیستند، طبق گزارش Hubspot، نزدیک به 80 درصد از آنها گزارش میدهند که در طی 12 ماه گذشته شاهد افزایش مشارکت ایمیلها بودهاند.
چه در حال نوشتن یک پست اینستاگرامی یا نوشتن یک مقاله رهبری فکری هزار کلمه ای برای وبلاگ شرکت خود باشید، مهارت های داستان سرایی عالی (از جمله نوشتن، ویرایش و داستان سرایی بصری) همیشه یک دارایی برای یک بازاریاب دیجیتال است.
مخصوصاً وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می شود، مقالات طولانی تر در مورد موضوعات مرتبط با مخاطبان شما که ابزاری کلیدی در سئو هستند، به مهارت های ارتباطی خوبی نیاز دارید تا بتوانید ایده های خود را نه تنها به وضوح، بلکه به گونه ای که احساس می کنید قانع کننده باشد، منتقل کنید.
در حالی که تیمهای بزرگتر اغلب دارای یک بخش هنری اختصاصی با طراحان گرافیک یا حتی طراحان UI/UX هستند، اغلب انجام وظایف روزمره مانند انتخاب و دستکاری تصاویری که در فیدهای رسانههای اجتماعی شرکت ظاهر میشوند یا قرار دادن آنها، بر عهده بازاریاب دیجیتال است.
طرح برای یک خبرنامه ایمیل. در اینجا، درک مهارت های اولیه طراحی، از جمله نحوه سازماندهی اطلاعات برای خوانایی، یک دارایی بزرگ است. این اغلب با درک شهودی از تجربه مشتری آغاز می شود.
هر آنچه که شما به عنوان یک بازاریاب دیجیتال سعی در انجام آن دارید، احتمالاً رقبای شما در تلاش برای رسیدن به همان هدف هستند.
مزیت شما در توانایی شما برای نوآوری و عدم اندیشیدن به آنها نهفته است، به فکر یافتن راه حل های خلاقانه برای تمام چالش های دیگری که در طول یک روز پیش می آید، از کشف مسیرهای جدید برای کاربران تا ابداع راه های جدید برای گرفتن و نگه داشتن آنها.
به عنوان یک بازاریاب، وظیفه شما تغییر نظر مردم است. بدیهی است که تسلط بر هنر فروش به نفع شماست، اما این به فروش سخت محدود نمی شود.
مسلماً، قدرت متقاعدسازی به همان اندازه مهم است که در طول زمان یک تصویر برند قوی ایجاد میکنید یا حتی سعی میکنید همکاران خود را برای یک ایده کمپین جدید در کنار خود بیاورید.
با توجه به مشارکت آنها در کمپین های دیجیتال چند وجهی، بازاریابان دیجیتال باید بدانند که چگونه این پروژه ها را در مراحل مختلف، در کانال های مختلف با تحویل های متنوع، که شامل مشارکت بسیاری از افراد دیگر می شود، پشتیبانی کنند.
این امر هم به مهارت های رهبری و هم به سطح بالایی از سازمان نیاز دارد. حداقل وقتی صحبت از کارایی و سازماندهی به میان می آید، ابزارهایی وجود دارد که به خودکارسازی وظایف مختلف کمک می کند و شما را در رأس امور قرار می دهد.
در نظرسنجی اخیر Hubspot، 68 درصد از بازاریابان دیجیتال گفتند که به نوعی به اتوماسیون متکی هستند. همچنین یک دیجیتال مارکتر حرفه ای باید همواره خود را بروز نگه دارد و جدیدترین متدهای دیجیتال مارکتینگ را بلد باشد.
بازاریابان دیجیتال همیشه آهن های زیادی در آتش دارند. دانستن اینکه چگونه آنها را اولویت بندی کنید و در عین حال به مسائل فوری که ظاهر می شوند پاسخ دهید، به چابکی یک آکروبات نیاز دارد. اما این توانایی برای پاسخگو بودن فقط ساعت به ساعت آزمایش نمی شود.
تغییرات طولانی مدت در چشم انداز دیجیتال و فناوری های نوظهور مانند اتوماسیون بازاریابی نیز به این معنی است که یک بازاریاب دیجیتال باید بتواند خود را با تحولات جدید و غیرمنتظره تطبیق دهد، همیشه در مورد موارد احتمالی فکر کند و برای هر چیزی آماده باشد.
همه این مهارتها زمانی که یک بازاریاب دیجیتال برنامهای چند مرحلهای را ارائه میکند که در طول هفتهها یا حتی ماهها به کار میرود، جمع میشوند. دانستن چگونگی ایجاد استراتژیهای بازاریابی که کارآمد هستند، نیازمند برنامهریزی شدید و نگرش آیندهنگر و همچنین توجه به روندهای نوظهور است.
بازاریاب های دیجیتال موفق کنجکاوی سیری ناپذیری برای نحوه کار کردن و تغییر همه چیز دارند، هم در صنعت خودشان و هم در سطح جهانی. همگام ماندن با این روندها مستلزم یادگیری همیشگی است.
امروزه بازاریابان دیجیتال از بسیاری از ابزارها استفاده می کنند که به آنها امکان توسعه، ایجاد، پیگیری و سنجش عملکرد ابتکارات و کمپین های بازاریابی را می دهد.
با توجه به این که صنعت بازاریابی با چنین سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت است، تخصیص زمان و منابع برای دستیابی به اهداف بستگی به استفاده از هر ابزاری دارد که در اختیار دارید.
با این حال، بسته به اینکه کدام کانال ها را در اولویت قرار می دهند و اهداف بازاریابی شرکت چیست، برخی از ابزارها نسبت به سایرین برای یک بازاریاب دیجیتال مرتبط تر خواهند بود.
با در نظر گرفتن این موضوع، اینها بهترین انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال هستند:
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) برای ارتباط با مخاطبانی که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید اهمیت فزاینده ای دارند. این فرآیند با درک مخاطبان و حرکات آنلاین آن شروع می شود.
Google Analytics و Google Ads هر دو تفکیک دقیقی از ترافیک وارد شده به سایت شما ارائه می دهند (به ترتیب به صورت ارگانیک و از طریق تبلیغاتی که قرار می دهید). آنها با هم به بازاریابان دیجیتال اجازه میدهند تا تشخیص دهند چه چیزی کار میکند و چه چیزی نیست، منابع جدید ترافیک را کشف کنند، تعیین کنند که ترافیک در چه ساعاتی از روز افزایش یا کاهش مییابد و موارد دیگر. آنها هنگام ساختارشکنی وضعیت آنچه اکنون در حال وقوع است ضروری هستند.
از سوی دیگر، ابزارهای سئو مانند Ahrefs ، Moz و SEMrush، به آینده نگاه می کنند که اگر بخواهید پرس و جوهای خاصی را هدف قرار دهید، چه اتفاقی می افتد. افزایش استفاده سایت شما از کلمات کلیدی که مخاطبان شما اغلب جستجو می کنند، یک جزء اصلی در افزایش ترافیک است.
این معمولاً با شناسایی کلمات کلیدی برای تمرکز شروع می شود و با انتشار خود محتوای سنگین کلمه کلیدی پایان می یابد. در واقع، تقریباً سه چهارم (72 درصد) از بازاریابان دیجیتال در سراسر جهان گفتند که ایجاد محتوای مرتبط مؤثرترین تاکتیک سئو است.
Ahrefs، Moz و SEMrush می توانند با کاوش در کلمات کلیدی مرتبط، بررسی بک لینک ها به صفحات شما، شناسایی کلمات کلیدی مرتبط بر اساس جستجوهای شما و حتی تجزیه و تحلیل سئوی رقبا، به سرعت بخشیدن به این فرآیند کمک کنند.
مجموعه ابزار سئو Ahrefs یکی از بهترین ها در وب است و بیشتر ویژگی هایی را که برای بهینه سازی محتوای خود نیاز دارید در یک پلتفرم ارائه می دهد.
اما هنگامی که شخصی وارد صفحه شما شد، چگونه او را در آنجا نگه دارید؟ در حالی که بسیاری از بازاریابان دیجیتال هنوز ایجاد صفحات فرود را یکی از چالش های اصلی خود می دانند، شرکت هایی که تعداد صفحات فرود خود را از 10 به 15 افزایش می دهند شاهد افزایش 55 درصدی در سرنخ ها هستند.
برای کمک به ساخت صفحات فرود عالی، برنامههای کاربردی ساده مانند Unbounce به بازاریابان دیجیتال اجازه میدهند تا صفحات فرود را برای حداکثر تبدیل، بدون نیاز به دانش کدنویسی، بسازند، سفارشی کنند و آزمایش کنند.
دسترسی به صندوق ورودی مشتریان فعلی و بالقوه شما طلایی است که بازاریابی ایمیلی را به یکی از بهترین گزینههای بازاریاب دیجیتال برای بازگشت سرمایه عظیم تبدیل میکند. طبق برخی گزارشها، میتوانید به ازای هر 1 دلاری که در تلاشهای بازاریابی ایمیلی خرج میکنید، انتظار بازگشت 38 دلاری داشته باشید.
با توجه به اهمیت ایمیل برای یک استراتژی بازاریابی کلی، داشتن یک ابزار کمپین ایمیل مانند MailChimp یا SendGrid برای ارسال ایمیلهای شیک و مارکدار در یک لحظه ضروری است MailChimp همچنان به رهبری صنعت به عنوان یکی از بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ ادامه می دهد و به شما امکان می دهد به راحتی ایمیل های سفارشی ایجاد کنید، لیست های پستی خود را آپلود و بخش بندی کنید، تست خودکار A/B را انجام دهید و تفصیلی از تأثیر کمپین های خود دریافت کنید.
برای شرکتهای بزرگتری که به دنبال به حداکثر رساندن تجربه مشتری با یک برنامه مدیریت خدمات مشتری کامل هستند، گزینههایی مانند Salesforce و Hubspot میتوانند ویژگیهای بازاریابی ایمیلی را در قیف بازاریابی و فروش بزرگتر بگنجانند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی یک جزء حیاتی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال فراگیر است. در بسیاری از موارد، مشتریان در آنجا هستند. بر اساس گزارشی از Deloitte، زمانی که رسانه های اجتماعی بخشی از سفر خریدارشان را تشکیل می دهند، مشتریان تمایل دارند با نرخ 129 درصد بالاتر تبدیل شوند.
آنها همچنین چهار برابر بیشتر از کسانی که در معرض رسانه های اجتماعی نیستند، هزینه بیشتری می کنند. بنابراین، بازاریابان دیجیتال از فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و بقیه استفاده می کنند.
این کانالها نه تنها برای ارسال محتوای بومی و ایجاد فالوورها وفادارترین مشتریان شما مفید هستند، آنها همچنین فرصت هایی را برای تبلیغات پرداخت به ازای کلیک و پست های حمایت شده ارائه می دهند.
مدیریت چندین کانال اجتماعی مارک دار با ابزارهایی مانند Hootsuite ،Later و Buffer به شما امکان میدهند چندین حساب را از یک پلتفرم مدیریت کنید، که با ویژگیهای تجزیه و تحلیل داخلی و تعدیل کامل میشود.
Buffer همچنین دارای یک برنامه افزودنی کروم است که به شما امکان می دهد هر وب سایت یا نقل قولی را که در همه کانال های خود مشاهده می کنید، (توییتر، لینکدین و/یا فیس بوک ) به سادگی با کلیک کردن روی یک دکمه به طور خودکار زمان بندی کنید.
این ابزار یک نقل قول هایلایت شده یا URL را در یک پست قالب بندی شده آپلود می کند و بیشتر دردسرهای مربوط به مدیریت محتوا را از بین می برد.
اگر برند شما محتوای بصری تولید کند، باید عکسها و تصاویر، انیمیشنها و ویدیوها را از خارج تهیه کنید. صفحات فرود، صفحات وب، پستهای رسانههای اجتماعی، خبرنامهها و سایر داراییهای بازاریابی دیجیتال معمولاً برای ایجاد تأثیر بصری و جلب نظر کاربران به تصاویر موجود نیاز دارند.
در حالی که سایتهای عکس استوک رایگان عالی وجود دارند مانند Unsplash یا Pexels آنها همیشه دقیقاً همان چیزی را که شما به دنبال آن هستید ارائه نمیدهند.
اگر اغلب میبینید که منابع رسانههای خارجی را تامین میکنید، میخواهید در یک اشتراک جمعآوری تصاویر سهام مانند Stocksy یا Getty Images سرمایهگذاری کنید. با مرور طیف گستردهای از تصاویر با وضوح بالا و ویدیوهای B-roll موجود با تنها چند دلار، به راحتی میتوانید داراییهای بصری حرفهای را که برای صیقل دادن پروژه خود نیاز دارید، بیابید.
یک دیدگاه اضافه کنید